середу, 20 січня 2016 р.

Завдання для учнів 9-х класів
Складне речення. Тест
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна.
1. Виберіть правильне продовження визначення:
Складнопідрядне речення з’ясувальне – де речення, підрядна частина якого вказує
A) з’ясовує зміст одного із членів головного речення.
Б) на час дії, що відбувається у головному реченні.
B) на те, як саме відбуватиметься дія в головному реченні.
Г) на напрям або місце дії, що відбувається у головпому реченні.
2. Визначте кількість підрядних частин у реченні:
Нехай це витвір самоти, нехай це вигадка й омана, моєму серцю снишся ти, як морю сняться урагани (Л. Костенко).
A) Дві;             Б) три; B) чотири;      Г) п’ять.
3. Виберіть складнопідрядне речення, частини якого з’єднані  сполучником.
A) В давніх літописах наших є оповідання, що зворушує у серці найсвятіші почуття.
Б) Землю, що крила дала мені, довічно буду любить (Ю. Петренко).
B) Я хочу, хочу в це повірити, що світ стоїть на доброті (В. Малишко).
Г) В небі ластівка мріє далека, що на крилах весну принесла (В. Сосюра).
4. Визначте вид складнопідрядного речення
Я хочу так життя прожити, , щоб зло страшне й несамовите останній подих спопелив.
A) З’ясувальне;Б) означальне;B) обставинне допустове;
Г) обставипне способу і ступеня дії.
5. Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників .
A) Соломія міркувала, що коли брати у ліву руку, плавні мусять швидко скінчитися.
Б) Мама каже, що коли уві сні літається, значить, росте він, росте! (М. Стельмах)
B) Домашні знали добре всі норови Кирила Івановича, і коли наставали такі часи, то всі куди можна ховалися, щоб не стрітися з ним, не підбігти під гарячу руку.
Г) Скирта вже потемніла від негоди, та коли станеш виривати солому, лаштуючи для себе затишне кубло, то вона дихне тобі в обличчя стужавілими пахощами осені.
6. Укажіть складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.
A) Ми дивились довго, як хмаринка тане, як синіє синь, як колише вітер струни павутинь.
Б) Чи буде ясно, чи будуть грози, чи прийде часом якась наруга, ти не зіб’єшся в своїй дорозі, не скривдиш жінки, не зрадиш друга (В. Гуртовенко).
B) Я готовий повірити в царство небесне, бо не хочу, щоб в землю ішли без сліда безіменні, святі, незрівнянно чудесні, горді діти землі, вірні діти труда (В. Симонеико).
Г) Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива, ніжна наречена (Д. Павличко).
7. Установіть відповідність: складнопідрядне речення і вид підрядної частини.
1. Місця; 2. наслідкове; 3. допустове; 4. з’ясувальне.
A) Не поет, хто забуває про страшні народні рани (Леся Українка).
Б) А ліс росте, живе, хоч буревій із грозами шумить, гуде, клекоче (О. Ющенко).
B) Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом (Народна творчість).
Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу (О. Гончар).
Д) Як захоче коза сіна, то до воза прийде (Народна творчість).
8. Установіть відповідність між реченнями і сполучником (сполучним словом), пропущеним у них:  1. Що; 2. бо; 3. як; 4. чия.
А) Виявилося, що вони проходять повз малий острівець, яких тут немало в Азовському морі.
Б) …відвага, того й перемога (Леся Українка).
В) І миті жодної не можна повернути, … заново по- новому прожить (В. Симонеико).
Г) …тільки займеться десь небо, з другого боку встає зараз червоний туман.
Д) Від того, … сонце ніколи не заглядало в це тісне місце, тут  було волого.
9. Установіть відповідність між схемами та реченнями
1.  [..., (  ), ..  ], (  ).
2.  [    ],  (  ),  (  ).
3.  (   ), [  ], (   ).
4.  [  ], (  ), ( ).  
A) Бач, я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш, хоча душа твоя про те співає виразно-щиро голосом сопілки (Леся Українка).
Б) І хоч на світі сторони чотири, я тут живу, бо я свій край люблю (Л. Костенко).
B) Понеси мене на крилах, радосте моя, де на пагорбах і схилах сонця течія, де стоять в обновах білих, в чистому вбранні рідні хати, білі хати з хмелем при вікні (В. Симоненко).
Г) Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).
Д) Є прадавні скарби, що намертво лежать у землі, і є живі скарби, що йдуть по землі від покоління до покоління (М. Стельмах).
Прочитайте текст ( розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 10-11 до нього
Після екзамену
(1) Цього вечора вперше за весь час перебування в Харкові Улас не взявся за книжку. (2) Сидів на Журавлівських кручах  втопивши очі в море вогнів  що мерехтіли в долині  і думав про село  про хлопців  що були далеко від нього. (3) Вони навіть не здогадувалися про те  яке нещастя спіткало його  і не могли сказати ні слова втіхи  ні слова поради. (4) На кручі  де він сидів блукали студентські пари  і на тлі заграви він виразно бачив їх чорні постаті. (5)  Їм не було ніякого діла до того  що ось тут поряд із ними так мучиться і страждає Улас. (6) Дивлячись на нічну заграву  на ті постаті Улас відчував  що в його душі назріває великий злам. (За Г. Тютюнником)
10. Позначте всі складнопідрядні речення, укажіть їх види.
11. Укажіть складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю.
12. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Що таке щастя», використовуючи різні типи складнопідрядних речень.


Немає коментарів:

Дописати коментар