неділю, 6 листопада 2016 р.

9 листопада – День української писемності та мови
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
                                                                                                                                                               Т.Г. Шевченко
     День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні                 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
     За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора Літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.
     Чернецтво Нестор прийняв у 17-річному віці, пізніше висвячений в сан диякона. Він був книжником з широким історичним світоглядом і великим літературним хистом. Автор двох відомих творів – «Житіє Бориса і Гліба» та «Житіє Феодосія Печерського», складених у кінці ХІ ст. або на початку ХІІ ст.
     Всесвітню славу Нестору принесла справа усього його життя – участь у літописанні Київської Русі. Він переробив зведення Никона (1073) та Іоанна (1093), опрацював низку нових усних і письмових джерел, довів розповідь до 1113 року, надав їй літературної форми. Так на початку ХІІ ст. виникла перша редакція «Повісті минулих літ».
     Колись цього дня віддавали до школи дітей. Батьки зі школи йшли до церкви та ставили свічку перед образом преподобного, вірячи, що він допоможе дитині вивчитися. І, що головне, вчитися все життя багато, старанно і завжди. Адже «користь від цього є велика», бо «хто вчиться змолоду – не зазнає на старість голоду». Традиційно в День української писемності та мови покладають квіти до пам'ятника Несторові-літописцю, відзначають найкращих популяризаторів українського слова, заохочують видавництва, які випускають літературу українською мовою, проводять регіональні тематичні конкурси
Живодайне українське джерело
1798 рік – надруковано перші три частини «Енеїди» І.П. Котляревського – початок нової української літератури.
1840 рік – видано збірку «Кобзар» Т.Г. Шевченка, що засвідчила  початок нової української літературної мови.
Т.Г. Шевченко – основоположник нової української літературної мови.
Доба нової державності української мови
·         Державність української мови.
·          Правова основа державності української мови. Закон про мови в УРСР (1989 р.).
·         Конституція України (1996 р.) про мову (стаття 10). Мовні обов'язки громадян. Українська мова як державна і як рідна в освітній системі, у державному і громадському житті.
·         Розширення сфер функціонування української мови на всіх рівнях державного і суспільного життя.

Завдання для І етапу
ХVІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика


8 КЛАС

  1. Письмово прокоментуй один із висловів (обсяг висловлювання – 8-10 речень)
    • Даруй людям світло, тоді темрява відступить сама собою.
    • Дім без книжок подібний до тіла без душі.
    • Колесо дружби слід змащувати олією делікатності.

  1. До кожного з поданих слів добери й запиши по 2-3 антоніми, ураховуючи багатозначність цих слів. Три-чотири утворених антонімічних пар уведи до самостійно складеного висловлювання.
Зразок. Старий (про вік живої істоти) – молодий. Старий (ветхий, непридатний для користування) – новий

        Глибокий, холодний,  недалекий,  завоювати.

  1. Визнач, які з поданих словосполучень є фразеологічними, запиши їх, витлумач значення.

     Засипаний піском часу, синя даль, оповитий серпанком загадковості, синій птах, не своїм голосом, чарівним голосом, ховати голову в пісок, приховувати задавнену тривогу.

  1. З поданих у дужках і поза ними слів утвори й запиши словосполучення.
Зразок. Вікно (розкрити, відчинити) – відчинити вікно.

  • Гроші, перемога, приз, освіта (отримувати, здобувати, діставати, одержувати).
  • Приходити, надходити, надсилати (лист, до школи, інформація).

  1. Відредагуй та запиши речення.

1. Золоті ворота – памятник історії ХІ століття. 2. До найрозповсюдженіших діагнозів відносяться серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів. 3. Дякую вас за увагу, знаю, що ваша підтримка не співпадіння. 4. Ми зайняли перше місце в конкурсі на самий кращий малюнок, а ось наші сусіди потерпіли поразку, бо не мають досвіду (первий раз приймають участь у змаганнях).




9 КЛАС

  1. Склади й запиши гумористичний діалог між Святим Миколаєм на Дідом Морозом, які зустрілися в Києві (вісім-дев’ять реплік).

  1. Прокоментуй вислів М.Рильського. Свої міркування проілюструй самостійно дібраними прикладами (обсяг висловлювання – 6-7 речень).

  Без іноземних слів у культурній мові не обійтись. Але варто вживати їх тільки тоді, коли вони справді доконче потрібні – і, це вже безумовно, у властивому їм значенні…

  1. У вигляді  словникових  статей  поясни лексичне значення поданих омографів.

Запал - запал. Колос - колос. Марний і марний.

  1. а) Випиши стилістично нейтральну лексику.
    Ріка, струна, комиш, вітер, скрипка, Чайковський, душа, уява, четвірка, лебедя, краса, гірка, юність, спалах, роса, вдарити, залунати, сповнитися, з’явитися, здійматися, казковий.
      б) Перепиши речення, підкресли слова, які набули в ньому стилістичного забарвлення. Свою думку аргументуй (письмово).

    Над рікою в струни комиша вдарить вітер, залунають скрипки, і Чайковським сповниться душа, а в уяві з’явиться четвірка лебедят казкової краси, ніби то здіймається на гірку юність наша в спалаху роси.


  1. Відредагуй речення, запиши їх.

  1.Поступаючі в ліцей мають здати наступні документи. 2. Не приймай це так близько до серця: краще роби вигляд, як ні в чому не бувало. 3. Якщо ми не будемо притримуватися правил, то нас привлікуть до відповідальності, отож треба дивитися в оба. 4. Через пару днів їхні відношення покращаться, і не роби вигляду немов не розумієш цього. 5. Сходи будь ласка за водою: так жарко, що хочеться уталити жажду.



10 КЛАС
1.Склади й запиши роздум (обсяг – півтори сторінки), узявши за тезу один із виразів (на вибір). Дотримуйся публіцистичного стилю.
  • Добро існує там, де його творять.
  • Мудрість для душі – те саме, що здоровя для тіла.
  • Гарна справа ніколи не виростає з корисливості або ненависті.

2. Згрупуй подані слова за сферою використання.
Стилістично нейтральна лексика: …
Стилістично маркована лексика:
а) книжна: …
б) розмовна: …
в) просторічна: …
    Тонкогуб’я, генеральша, отець, громада, інфінітив, тудою, блаженний, анапест, пертися, скиглити, шохвер, різнотрав’я, відфутболити, Псалтир, огненний, суспільно-побутовий, кумекати, індульгенція, громадянський, суспільство, ректи, промовляти, базікати, чоло, електрод, диференціювати, безбатченко, свекрушище, сонечко, смерд, пройдисвіт, каналія, катет, поліфонія, добробут, пишний, благоденствіє, хитрющий, соловейко, математичка, п’ятихвилинка, протокол, замазура.

3.Склади по одному реченню з кожним синонімом так, щоб розкрити відтінки його значення. Складені речення запиши.
Бадьорий – свіжий, енергійний, жвавий, бравий.
Ажіотаж − гарячка, лихоманка, бум.

4. Визнач фразеологізм, обіграний письменником у кожному з речень. Віднови ці фразеологізми, запиши та  розкрий лексичне значення кожного.
 
  1.Мої важкі, мої щоденні брили старий Сізіф тим часом постеріг (Л.Костенко). 2. І в пісні, що зветься життям «лебедина», душа моя видихне: «Будь, Україно!» (Т.Севернюк). 3. І тільки той завершить все, хто хрест на гору занесе. (А.Григорук.) 4. Бездарність грає перші ролі, весь світ для неї – балаган. Та королі, як завжди, голі, а слава вже не дим – дурман! (А.Матвійчук.) 5. Любов відкрити важче, ніж Америку. По-перше, чи до неї допливеш? (Л.Костенко).

5.Відредагуй речення, запиши їх.
1. Сергія Коваленко багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. 2. Означення, виражене дієприкметниковим зворотом, після означуваного слова відокремлюється обабіч комами. 3. Свято розпочнемо без п’ятнадцяти сім.  4. У залі засідань продовжуються збори трудового колективу; на повістці дня багато питань, і я непокоюся, що не всі їх встигнемо підняти й обсудити.

6.Запиши слова, знявши  риски.
Загально/освітній, мовно/літературний, пів/хліба, українсько/англійський,  україно/мовний, всесвітньо/історичний,  широко/відомий, ліво/бережний, водо/очисний, важко/доступний, народно/визвольний, західно/європейський, механіко/металургійний, пів/Львова, бозна/який, аби/хто, хтозна/в/кого, чий/сь, казна/до/чого, в/нічию, , без/упину, з/краю/в/край, всього/на/всього,  у/досвіта, с/покон/віків, до/речі, по/суті, у/плав, через/силу, стрім/голов, з/давніх/давен, з/проміж, по/між, що/до.
11 КЛАС
1.Склади й запиши роздум (обсяг – півтори сторінки), узявши за тезу один з поданих виразів (на вибір). Дотримуйся публіцистичного стилю.
  • Джерело добра – милосердя. Джерело зла – марнославство.
  • Гідність – це честь, яка має право на гордість.
  • Думка – квітка, слово – завязь, діяння – плід.
2. Згрупуй подані фразеологізми за стильовою належністю − одиниці, які вживають:
·         в усіх стилях мови (міжстильові): …
·         в офіційно-діловому й науковому стилях: …
·         у публіцистичному й художньому стилях: …
·         у розмовному стилі: …
·         у конфесійному стилі: …
Мокра курка, у всякому разі, витрішки продавати, один з одним, вітер гуде в кишенях, гра слів, авгієві стайні, базарна баба, витрішки продавати, татя з полив’яним носом, брати участь, без задніх ніг, возлюби ближнього свого, ужити належних заходів, осідлати Пегаса, око за око, увінчати лаврами, манна небесна, цілуйте тата в коліщата, відігравати роль, на око, важка артилерія, язиката Хвеська, сидіти склавши руки.

3. Які з поданих  географічних назв нині вживаються у переносному значенні? Витлумач ці значення. З трьома географічними назвами склади й запиши речення так, щоб їхнє переносне значення було розкрите.
Атлантида, Парнас, Ітака, Голгофа,  Етна, Клондайк.
4. Перепиши, уставляючи, де потрібно,  пропущені літери, знімаючи риски та розставляючи розділові знаки.
Ой піч наша піч Ти не етнограф..чна архаїка ти на/вічно вписана в істор..ю як один з рушіїв ц..вілізації. Біля твого вогню пл…калися звичаї.. Не/хлібом єдиним а й т..плом людянос..ті доброти співчут..я взаємоповаги ти  ж..вила поколін..я за поколін..ям у/продовж т..сячоліть.
       Не/доброзичл..вці  пер..в..ртаюч.. сутність до/гори дном  накр..вають тебе просторікуван..ями про  “шароварщину”. Найсвятіше  вони мріють знищити до/щенту.         
       Прообраз  печі зр..нає з  гор..зонтів Тр..піл..ської культури. Ні/якими зайдами ця с..мволіка не/пр..несена. Вона з душі й серця найран..іших хліборобів. “Шароварщиною” це є для того кому воно чуже й не/зрозуміле (За В.Пепою).
5.Відредагуй речення.
1.  Емма Андієвська заперечує свою приналежність до так званої «нью-йоркської групи» - вона рахує, що митець має бути самобутнім і ні до яких груп не повинен входити. Групуються лише для боротьби, аби відстояти свої інтереси. 2. Спеціяльно для нашого каналу у вечірньому етері дасть інтерв’ю еспанська мовознавчиня. 3. Працюю над цією задачою більше години. 4.Командуючий армії не приймав участі в параді. 5. Ви задали питання, чи знайшов я вихід. Так от, відповідаю: «Я попав у тупик!».







Немає коментарів:

Дописати коментар